Deze pagina is nog steeds onder constructie! En dat zal altijd zo blijven ook.

Het vak techniek staat immers nooit stil!

Als Techniek en Natuurkunde TOA ben ik al meer dan 31 jaar werkzaam bij het Vitus College te Bussum, In dit deel van mijn website laat ik diverse activiteiten zien, van zowel onze school als van mijn eigen werkzaamheden. Daar hoort natuurlijk ook een greep van werkstukjes bij, die door onze eigen sectie techniek (1e en 2e klassen), en door mijzelf bedacht zijn. En die ook daadwerkelijk voor de lessen of andere gebeurtenissen gebruikt worden,

Dit is natuurlijk maar een tipje van de ijsberg...

 

Inrichting technieklokaal

(lokaal 100)

 

Toen in 2006 ons nieuwe Bèta gebouw opgeleverd werd, zie foto hierboven, moest alles natuurlijk nog ingericht worden... Ik zat ook in de bouwcommissie, en het was erg leuk om bij zo'n groot project betrokken te zijn. 

Tja, en toen moest het eigen techniek vaklokaal ook ingericht worden.  In goed overleg met de schoolleiding en mijn eigen sectie techniek, ben ik begonnen met het inrichten van het technieklokaal. Voor een groot deel heb ik dit alleen moeten doen, omdat de personeelsleden van  alle andere vakken ook bezig waren met het inrichten van hun eigen lokalen. Maar ook met de  kabinetten en het bèta laboratorium (binask).  Iedereen was toen erg druk! 

 

Het inrichten van het technieklokaal was een immense klus, maar  erg leuk om te doen. Ik kreeg ook veel vrijheid van handelen. Dat was goed voor mijn creativiteit en gaf mij ook veel voldoening.  

Gereedschapsrekken ophangen en indelen. De positie van de tafels bepalen en planken bovenin plaatsen voor de kratten. 

 

Achterin het lokaal heb ik van twee tafels één grote gemaakt.  Twee figuurzaag- machines, één kolomboor en twee frontaal schuurmachines vervolgens op het werkblad verankerd. Ook de brede leidingen voor de stofafzuiging gemaakt, daarvoor moeten er ook twee grote gaten in de tussenwand gemaakt worden, en de metalen kanalen in- en uitwendig geaard. Dit is om een stofexplosie te voorkomen!

 

Achter de wand staan in een aparte kastruimte twee grote stof afzuigtrommels.  en verbonden met de machines die in het lokaal staan.  

Soldeerboutrek (zie achterin raamkant) gemaakt. Kolomboormachines moesten ik ook verankeren op de betonnen vloer . Dit in verband met de veiligheid.

 

De tafels voor het solderen (onder de ramen) ook verankerd, de rook afzuiginstallatie daarboven is geplaatst door een bedrijf. Als laatste het plaatsen van twee beveiligde zwakstroom voedingen voor de 24 volt soldeerbouten. In deze hoek staat ook een zelfgemaakte voorraadbak op wielen.

 

Zelf ontworpen opberg/laadplek voor onze elektrische Metabo accuboren en schroevendraaiermachines. 

 

Een laser cutter.

 

Iedereen werkt met zijn eigen, of een leen laptop. Techniek heeft ook eigen laptops voor intern gebruik. En wat doen wij zoal? 

B.v. een Tiny house ontwerpen en dan met de laser alle onderdelen van je eigen ontwerp uit een kartonnen plaat snijden.  Resultaat is grandioos en professioneel!

De lange tafel onder de gereedschapsrekken zijn  gemaakt door een conciërge.  Klasse!

 

 

De lintzaag staat op losse wielen. De leerlingen mogen deze machine niet gebruiken (veiligheid).  Hij wordt gebruikt voor de lessen voorbereidingen. 

 

Het magazijn en plek waar de TOA zijn bureau heeft. Plaats waar alle te behandelen thema's van de lessen opgeslagen worden en de materialen hiervoor.  

 

Mijn werkplek. Ook belangrijk!

 

Deel van de voorraad...

 

Het lijkt de bouwmarkt wel...

 

3 D printen

 

 

Robotica en programmeren.  Laten rijden zoals het hoort.

Verspreidingsonderzoek van

uitheemse  rivierkreeften in Nederland.

Naturalis, Leiden.

 

Via een collega van de sectie biologie kreeg ik het verzoek van Naturalis te Leiden om mee te helpen met een verspreidingsonderzoek naar soorten rivierkreeftjes in de regio Eemnes. Dit onderzoek werd in 2019 in heel Nederland gedaan. D.m.v. het uitzetten van kreeftkorven (met vergunning, anders is het stropen!) heeft mijn collega (docent biologie en medewerker van Naturalis) een gevlekte Amerikaanse rivierkreeft kunnen vangen. Ikzelf ving helaas niks... De locatie waar wij gedurende 5 dagen onze fuiken hadden uitgezet was niet dik bevolkt, dat was duidelijk. Natuurlijk heeft de kreeft zijn vrijheid weer teruggekregen. 

 

Eemnesservaart te Eemnes.

En dan een kleine greep van open dag werkstukjes die wij in de loop der jaren ontworpen hebben voor open huis.

Voor onze gast leerling van groep 8.

 

Een design passer.

Die zeer secuur en ook geschikt is voor een stift of pen.

Draaicirkel van;  30 tot maximum 400 mm.

 

Jojo (open dag werkstukje)

 

Plakband houder (open dag werkstukje)

 

Zelf ontworpen en gemaakte hulpmaterialen

voor de les.

 

Houder voor de tekenlatten en -borden.

Tegenwoordig wordt dit materiaal weinig tot niet meer gebruikt. We werken nu met tekenprogramma's op de pc.

Lijm tubehouder

Handig voor opslag en gebruik. Bovenkant kan losgemaakt worden om het losse inlegvel te vervangen om zo kliederlijm te kunnen verwijderen. 

Hoort er ook bij; ook regelmatig beurzen en congressen voor het vak techniek bezoeken.  Je moet immers bijblijven. Techniek en onderwijs staan nooit stil!

De techniek beurs 2019 in Gent.   Ik ben bij Opitec (leverancier  van school materialen) op visite geweest en geholpen in de stand! Hier uitleg geven aan Belgische collega's over wat je zoal kan doen met een laser.  En dat is heel veel...

 

*******************************************************************************************

Dit is een artikel uit het theatertechniek vakblad;  Zichtlijnen. 

(Dit vakblad ligt in alle grote theaters van Nederland en gaat over onze school producties!)

 

Door: Jos van de Haterd  

 

Leerlingen van het Vitus College werken aan de decorschildering voor de voorstelling;

                                          "Il Ritorno di Mona Lisa"          Foto; Ton Kastermans                                                               

Theatertechniek op school

De liefde voor het vak is bij veel theatertechnici begonnen op de middelbare school. Het

Sint Vituscollege in Bussum is zo’n school die met groot enthousiasme en bescheiden middelen veel aan theater en theatertechniek doet. Arnold Houtermans vertelt.

 

‘Ook de huidige generatie technici heeft toch ergens in hun jeugd het theater- techniekvirus opgelopen’, zegt Arnold Houtermans, technisch onderwijsassistent op het Vituscollege in Bussum en coördinator van Vitus Facilitair. ‘Veel technici hebben vroeger in de gymzaal van hun oude school met wat lampen en luidsprekerboxen geprobeerd om er iets moois van te maken. Die tijden zijn gelukkig niet veranderd. Wij zijn en blijven natuurlijk amateurs, maar het plezier is er zeker niet minder om.’ Amateurs of niet, bij het Vituscollege hebben ze het maken

van theaterproducties goed voor elkaar en tientallen docenten en leerlingen zijn erbij betrokken. Het script en de regie worden verzorgd door docenten en bovenbouw- leerlingen, alleen voor choreografie huren ze wel eens externe expertise in. De school heeft zelf een uitgebreide rekwisieten- en kledingafdeling. Alle kleding en attributen worden door docenten en ouders gemaakt en onderhouden. De groep voor grime en schmink staat onder leiding van de docenten Tekenen en Culturele Kunstzinnige Vorming, ook in deze club zijn regelmatig

leerlingen actief. Er is een zelfstandige decorgroep die de beschikking heeft over een grote, eigen werkruimte.

 

En dan is er 'Houtermans’ eigen team Vitus Facilitair, verantwoordelijk voor licht, geluid en video.

 

Goed schuiven

Vitus Facilitair bestaat uit 20 tot 25 leerlingen, afkomstig uit alle schooljaren van HAVO en VWO. Het team is verdeeld in de drie disciplines; licht, geluid en audiovisueel en elk van die disciplines staat weer onder leiding van een of twee bovenbouwleerlingen die al langer meelopen en 

Technische voorzieningen Vitus College Bussum

 

Zaal en podium;  in de aula is inclusief balkon plaats voor 600 stoelen.

Het podium is 14 bij 9 m, de vrije hoogte is 9 m. Daarboven is

een toneelzolder met ‘gleuven’ waar spots, effecten, doeken

en smalle decorstukken doorheen kunnen zakken. Bediening van voor- en

achterdoek gaat met behulp van katrollen en boven

het podium hangt een truss-constructie voor de opbouw is een

steiger beschikbaar, achter het podium is de transportlift en materiaalopslag.

 

Licht

Er zijn 4 gescheiden krachtstroom- groepen van elk 3 x 32A, plus

1 van 3 x 16A. Spots zijn onder andere parren, bewegende spots, led spots. verder een verzameling Lee filters, stroboscopen, blacklight, beamers, lasers,

24-kanaals lichttafel, een PC DMX-interface, een DMX mengtafel en dimmers.

 

Geluid

Een afgemonteerde, verplaats- bare PA-installatie met

19-inch rack (met crossover, feedback de-stroyer, EQ), 24-kanaals

Yamaha mengtafel, microfoons, Di-boxen, mini-diskplayer, cd-player. Een

rack met 12 zenders van Sennheiser, met antennedistributie.

De aula heeft een vaste geluidsinstallatie, ook te benutten voor monitoring.

 

AV

De school beschikt over beamers, digitale camera’s, laptops en

voorzieningen voor draadloos internet. Een klein groepje leerlingen

mag hiermee werken en houdt de apparatuur in de gaten bij gebruik.

 

 

zo de nodige kennis en ervaring hebben opgebouwd. Facilitair verzorgt de technische ondersteuning van alle mogelijke schoolactiviteiten. Niet alleen theater- en muziekproducties, maar ook feesten, klassenavonden, acties voor goede doelen, ouderavonden, de diploma-uitreiking, stunt en de afsluiting van het schooljaar. Voor de leerlingen is dit geen incidentele activiteit maar iets wat het hele jaar doorgaat. En ze doen alles zelf, zelfs tot en met het maken van de werkroosters die ze via de website aan de teamleden kenbaar maken. De eigen technische ruimte ELAL (Elektro Akoestisch Laboratorium) gebruiken ze voor onderhoud, reparaties, test- en proef- opstellingen, beeld- en geluidmontage en deze is tevens vergaderruimte en archief.

 

De teamleden leren alles in een praktijkomgeving. Houtermans: ‘Dat begint heel eenvoudig. In kleine groepjes delen we bijvoorbeeld spots uit. Dan mogen de leerlingen onder begeleiding een statief uitvouwen en er een spot op plaatsen, filter en filterhouder plaatsen, de barndoors. Het lijkt simpel, maar door dat zelf te doen leren ze heel snel rekening houden met werkvolgorde, elektriciteit, veiligheid, stabiliteit, warmte, het zekeren tegen omvallen. Ook microfoonstandaards, bekabeling en stageboxen proberen ze op die manier zelf uit. Zo leggen we een basis die gericht is op het werk dat ze moeten doen en op het gebruik van de apparatuur. En het is altijd weer opvallend hoe snel het enthousiasme voor het vak dan geboren wordt. De leerlingen krijgen de nodige kennis aangereikt maar ook op dit niveau blijkt al snel dat technische kennis alléén niet zaligmakend is. Feeling voor het vak is minstens zo belangrijk. Houtermans: ‘Technische kennis is leuk, maar het goed bedienen van de apparatuur is een heel ander verhaal. Goed 'schuiven’ is ook bij onze producties een vereiste. 

 

‘Gelukkig staan er elke keer

weer natuurtalenten op’

 

 

Werkdruk

 

De teamleden moeten samenwerken met steeds wisselende groepen mensen van regie en decor en ook de onderlinge samenwerking is een belangrijk punt. Houtermans: ‘Natuurlijk zijn er wel eens meningsverschillen, je werkt tenslotte met leerlingen die midden in de puberteit zitten of met andere zorgen rondlopen. Met aandacht geven en bijsturen komt het meestal wel goed. Ieder jaar worden er weer vriendschappen gesloten. En het is altijd prachtig om te zien hoe een terughoudende brugklasser uitgroeit tot een ondernemend iemand die zelf

verantwoordelijkheid durft te nemen.’ De leerlingen doen het werk grotendeels in hun vrije tijd en volgens Houtermans is het een ‘gouden regel’ dat de lessen altijd voorgaan. Toch kan de werkdruk bij Facilitair wel eens zo groot worden dat de schoolprestaties eronder lijden. In overleg wordt dan soms een repetitiedatum verschoven, of moet een leerling het een poosje kalmer aan doen. Maar het komt ook voor dat de ouders vragen om hun zoon toch vooral bij Facilitair aan het werk te laten, ondanks de wat mindere schoolresultaten, vanwege het enthousiasme en de motivatie die zij zien. Een terugkerend probleem is natuurlijk dat de meest ervaren teamleden steeds na het eindexamen verdwijnen. Van Vitus Facilitair krijgen ze dan een getuigschrift mee.

 

Om de basis te verstevigen start Houtermans komend schooljaar met een cursus algemene theatertechniek voor belangstellenden uit de eerste twee schooljaren. Ook hier gaan ze werken met een op de praktijk gerichte methode en met katernen die voor de leerlingen als naslagwerk dienen.

 

Afscheid

Houtermans is niet alleen trots op zijn leerlingen maar ook op de technische middelen die zijn school ter beschikking staan, zoals een compleet zenderrack van Sennheiser. ‘Je kunt er als school voor kiezen om de aanschaf van apparatuur zo simpel mogelijk te houden en ieder jaar alles in te huren. Het Vituscollege doet dit zo veel mogelijk in eigen beheer. Het gevolg is dat wij in onze regio niet alleen om het onderwijs bekend staan, maar ook om onze theaterproducties.’

 

Wat bij die bekendheid zeker ook helpt is de ligging in het Gooi en de contacten die dat met zich meebrengt. Bekende namen als Youp van ‘t Hek, Paul de Leeuw, Freek de Jonge, Midas Dekkers, Anna Enquist, Ivo de Wijs stonden op het Vituspodium. Zelf moet Houtermans, die

dit werk al 18 jaar doet, op termijn om gezondheidsredenen afscheid nemen van zijn baan. ‘Dat doet zeer’, zegt hij, maar gelukkig blijf ik wel betrokken bij de cursussen en als adviseur.’  

 

Wilt u rechtstreeks reageren naar Vitus Facilitair, stuur dan een e-mail naar a.houtermans@vituscollege.nl

 

I   Zichtlijnen nr. 131   I   juli 2010   I    41  

(Tegenwoordig zijn de middelen nog beter en uitgebreider. Ook hier staat de tijd niet stil.)

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.